انواع قفل گوشواره طلا

انواع قفل گوشواره طلا

انواع قفل گوشواره طلا

گوشواره از پر کاربردترین زیورآلات در سطح جهان است که انواع مختلفی دارد. برای نگه داشتن این اکسسوری فوق العاده بر روی گوش، انواع مختلفی قفل وجود دارد که در اینجا ما انواع قفل گوشواره طلا را به شما معرفی می کنیم.

آشنایی با انواع قفل گوشواره طلا

گوشواره‌ها را می‌توان در گروه قدیمی‌ترین زیورآلات در دنیا قرار داد، زیرا هیچ محدودیت سنی نداشته و از کودکی تا پیری می‌تواند به عنوان یک وسیله زینتی برای شما کاربرد داشته باشد.

بیشتر طرفداران این اکسسوری در دنیا بانوان هستند اما شاید برای شما جالب باشد بدانید که این زیورآلات در ابتدا مختص آقایان بوده و رفته رفته نظر بانوان را نیز به خود جلب کرده است.

نوع دیگری از دسته‌بندی این اکسسوری بر اساس قفل‌های آن میباشد که مدل‌های مختلفی دارد. برای استفاده طولانی مدت و همچنین ایمنی بیشتر، گوشواره شما باید مناسب ترین قفل را داشته باشد.

 

1. قفل گوشواره میخی

یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین قفل ها در گوشواره‌ها، قفل گوشواره طلا میخی یا سوزنی است. این مدل قفل‌ها به عنوان پشت گوشواره پروانه‌ای نیز شناخته می شوند و نیاز به یک قفل پشتیبان دارند.

این نوع قفل قابل استفاده برای انواع طرح های گوشواره اعم از گوشواره های رو گوشی و یا آویزی می باشد.

ساختار این نوع قفل به گونه ای است که قسمتی میخی شکل که اغلب “پست” نامیده میشود یک میخ فلزی نازک است که از گوش به عقب رانده می شود و برای ثابت نگه داشتن این پایه، پشتی پروانه‌ای داخل آن می شود و به پشت گوشواره متصل شده و توسط گیره ای به شکل گل از جنس فلز و یا سیلیکون قفل محکم میشود.

این نوع قفل بیشتر در گوشواره های دخترانه و گوشواره بچه گانه استفاده می شود و همچنین برای کسانی که تمایل به پیرسینگ و استفاده همزمان از چند گوشواره دارند مناسب است.

قفل گوشواره میخی یا سوزنی برای کسانی که تمایل ندارند قفل گوشواره دیده شود، بهترین و مناسب ترین گزینه است.

از معایب این قفل این است که هنگام استفاده از آن باید مراقب باشید، زیرا در بسیاری از مواقع هنگام باز شدن، پشتی به راحتی می‌افتد و گم می‌شود.

در صورتی که از این قفل در گوشواره های کودکان استفاده شده است ممکن است کودک بتواند گوشواره را از گوش خود درآورد، بنابراین مراقب بلعیده شدن قسمتهای کوچک آن توسط کودکان باشید.

اگرچه گوشواره‌های میخی زیبایی بسیاری دارند اما در هنگام خواب و استراحت حتما آن را از گوش خارج نمایید.

برای مشاهده نمونه های از گوشواره طلا میخی و گوشواره طلا آویز برگ اینجا کلیک کنید.

 

2. قفل گوشواره پیچی

این قفل گوشواره یکی از محبوب ترین نوع در گوشواره های مردانه است. گوشواره دارای پیچ قابل جدا شدن است که به آن کلاچ نیز گفته می شود.

این کلاچ در مقایسه با یک گوشواره ساده میخی، امنیت بیشتری را برای این نوع از گوشواره ها ایجاد می کند.

پس از فشار دادن پست گوشواره به داخل پیچ، تا لاله گوش پیچ می شود که کمی زمان بیشتری می برد. اینها عموماً برای گوشواره های گران قیمت استفاده می شوند.

 

3. قفل گوشواره کلیپسی

قفل گوشواره کلیپسی معمولا شامل یک بست است که بر روی یک لولای ظریف سوار شده است. به هنگام استفاده از این گوشواره ها، لاله گوش شما میان بسط و بدنه اصلی گوشواره قرار می گیرد و بدین شکل، قطعه بر روی گوش شما محکم می شود.

گوشواره کلیپسی بیشتر برای افرادی که از سوراخ کردن گوش های خود هراس دارند و افرادی که تمایل به استفاده از چندین گوشواره به صورت همزمان دارند مناسب بوده و همچنین نیازی به پیرسینگ و یا سوراخ کردن گوش نیز ندارد. به عبارتی دیگر این گوشواره بر روی لاله گوش قرار گرفته و محکم می‌شود.

همچنین این نوع بست برای گوشواره های بزرگ و سنگین نیز استفاده می شود.

قفل گوشواره اهرمی | قفل گوشواره پیچی | قفل گوشواره توپی | قفل گوشواره لولایی | قفل گوشواره میخی | قفل گوشواره کلیپسی | قفل گوشواره بخیه ای | ساخت گوشواره طلا | گوشواره طلا زنانه

4.قفل گوشواره فرنچ وایر یا قلابی

قفل گوشواره فرنچ وایر که به آن‌ها آفریقایی هم می‌گویند، این قفل به طور کلی یک سیم فلزی بسیار بلند هستند که به شکل قلاب ماهی خم شده است. بلند بودن قفل‌ گوشواره قلابی امکان افتادن گوشواره از گوش را کم می‌کند به همین دلیل دیگر نیاز به قفل پشتیبان ندارند.

این مدل گوشواره‌ها اغلب بلند و آویزان هستند و این موضوع به دلیل بلند بودن فنر قفل آن‌ها می‌باشد. گوشواره قفل فرنچ وایر بیشتر برای گوشواره‌های سنگین به کار می‌روند تا وزن متریال به کار رفته، مانع از در آمدن گوشواره شود. گوشواره قلابی به راحتی به گوش وارد و از آن خارج می‌شود.

5. قفل گوشواره بخیه ای

گوشواره‌هایی با قفل بخیه‌ای یکی از مدل‌های پرطرفدار در میان بانوان هستند. این مدل که به صورت آویز و بلند طراحی می‌شود برای گوش‌هایی که چندین سوراخ دارند کاربرد داشته و با استفاده از یک قلاب از بدنه گوشواره از سوراخ گوش‌ها عبور کرده و به سادگی از گوش جدا نخواهد شد.

در این گوش آویزها دیگر نیاز به قفل پشتیبان نیست و چون از داخل چند سوراخ رد می‌شوند هیچ وقت از گوش جدا نمی‌شوند و نمی‌افتند.گوشواره‌هایی بخیه‌ای به آسانی بر روی گوش باز و بسته خواهند شد.

6. قفل گوشواره اهرمی یا فرنچ بک

این قفل گوشواره حلقه هایی جزئی است که درست مانند قفل‌های فرنچ وایر یا قلابی عمل می‌کنند با این تفاوت که توسط یک اهرم در پشت گوش محکم می‌شوند و روی گوش باقی می‌مانند.

این نوع قفل،گوشواره را کاملاً از افتادن حفظ می کند و عموماً برای گوشواره های سفارشی استفاده می شود. معنای نام لاتین این قفل، از شکل کلیه مانند آن گرفته شده است. آنها یک طرح سیمی هستند، مناسب برای گوشواره های آویزی، اما نمی توان آنها را برای انواع ناودانی استفاده کرد.

قفل اهرمی به سادگی باز و بسته خواهد شد اما در عین حال بسیار امن بوده و به سادگی از گوش خارج نخواهد شد. البته در ساخت بسیاری از گوشواره‌ها با سایز بزرگ نیز این مدل کاربرد دارد.

این نوع قفل که از معروف ترین‌ها در اروپاست، بیشتر برای گوشواره‌های گران قیمت که در آن از جواهرات استفاده می‌شود، کاربرد دارد.

 

7. قفل گوشواره امگا یا یورو وایر

قفل گوشواره امگا در دسته قفل‌های میخی قرار می‌گیرند و تفاوتشان تنها در نوع قفلی است که در پشت گوشواره قرار گرفته است. حلقه گوشواره در مدل قفل‌ یورو وایر شبیه حرف Ω در یونانی است و بیشتر برای گوشواره‌هایی که سنگین هستند طراحی شده تا احتمال باز شدن و افتادن آن از روی گوش از بین برود.

قفل‌های امگا را می‌توان به نوعی در گروه گوشواره‌های میخی قرار داد با این تفاوت که به جای پیچ در پشت مدل‌های میخی از یک قفلی شبیه به Ω یا همان طرح امگا استفاده شده است.

این قفل‌ها معمولا در ساخت انواع گوشواره‌های درشت استفاده می‌شود تا بر اساس وزن آن از گوش خارج نشود. جالب است بدانید امروزه زیورآلات طرح امگا مانند دستبندهای امگا به یک ترند تبدیل شده‌اند.

8. قفل گوشواره حلقه ای یا فرانسوی

یکی از محبوب‌ترینن انواع قفل‌ گوشواره در میان بانوان قفل‌های حلقه‌ای یا فرانسوی هستند.قفل گوشواره حلقه ای در عین سادگی که دارند می‌توانند این اطمینان را به مخاطب خود دهند که هرگز باز نمی‌شوند و شما می‌توانید در هر مکانی از آن استفاده کنید.

انواع قفل‌های فرانسوی یا حلقه‌ای به دلیل محکم شدن در گوش و همچنین عدم قفل ریز و یا پیچ برای کودکان بسیار مناسب بوده و گوش را اذیت نخواهد کرد.

طریقه انداختن گوشواره حلقه ای هم بسیار آسان است. امروزه در طراحی بسیاری از جدیدترین گوشواره‌ها از این نوع قفل‌ها استفاده می‌کنند.

نمونه قفل حلقه ای یا فرانسوی گوشواره طلا اوپال می باشد اینجا کلیک کنید.
قفل گوشواره اهرمی | قفل گوشواره پیچی | قفل گوشواره توپی | قفل گوشواره لولایی | قفل گوشواره میخی | قفل گوشواره کلیپسی | قفل گوشواره بخیه ای | ساخت گوشواره طلا | گوشواره طلا زنانه

9. قفل گوشواره فشاری

قفل گوشواره فشاری که با نام قفل‌های ضربه،  پروانه‌ای و یا گیره‌ای هم معروف هستند، در سال‌های اخیر بیشترین استقبال را میان انواع دیگر قفل‌های گوشواره داشته‌اند.

چرا که هم از لحاظ ماندن روی گوش مطمئن ترند و هم به راحتی باز و بسته می‌شوند. از این نوع قفل در گوشواره‌های مردانه هم استفاده می‌شود.

آنها دارای لولایی در پشت هستند که معمولاً برای گوشواره ای به سبک حلقه استفاده می شود. این قفل در اصل یک حلقه منحنی با یک چفت مستقیم است که در انتهای دیگر قفل می شود و آن را محکم نگه می دارد.

10. قفل گوشواره توپی

قفل گوشواره توپی نسخه مدرن تر پشت گوشواره های استاندارد ساده هستند. یک توپ، مانند پشت گوشواره در داخل پیچ گوشواره پیچیده می شود تا گوشواره محکم و در جای خود ثابت بماند.

بهترین مزیت این قفل گوشواره این است که آن را بسیار شیک کرده و هر دو طرف گوشواره شبیه به جواهرات اصلی است. این نوع قفل برای انواع گوشواره گل میخ یا پیچی استفاده می شوند.

11. قفل زین اسبی

این مدل از قفل گوشواره نیز شباهت بسیار زیادی به قفل فرانسوی دارد، با این تفاوت که معمولا از قفل های زین اسبی در گوشواره های حلقه ای و U شکل استفاده می شود.

همانند قفل های فرانسوی، پشتی های زین اسبی نیز دارای قفل مخصوص هستند و بخش محرک گوشواره، پس از عبور از گوش، در بخش دیگر به بدنه اصلی محکم می شود. این نوع از بست ها به ویژه در گوشواره های دایره ای بزرگ و سنگین کاربرد دارد.

 

12.قفل گوشواره لولایی

این نوع قفل گوشواره معمولاً با ضربه محکم و ناگهانی بسته می شود و از طرف برخی، زین بند نامیده می شود. عموماً برای گوشواره ای گرد یا پیوسته استفاده می شود که در قسمت لولای آن، زیور باز می شود.

یک پایه منحنی به انتهای گوشواره وصل شده است که برای محکم کردن گوشواره محکم و قفل شده است. این قفل بیشتر برای گوشواره های حلقه ای استفاده می شود.

نمونه ای از قفل لولایی گوشواره طلا ویچنزا است که برای مشاهده آن اینجا کلیک کنید.

13. پشت گوشواره یا قفل عقب

یکی دیگر از اختراعات ایمن و مدرن گوشواره “قفل عقب” است که به پشت گوشواره معروف است و مختص گوشواره های میخی و پیچی است و به عنوان یکی از اجزاء گوشواره با آن به فروش می رسد. این قطعه از جنس خود گوشواره های گل میخ است.

14. پشت گوشواره ای یا گارد تثبیت کننده

پشت گوشواره ای اگرچه از نظر فنی یک  قفل گوشواره نیست، اما گوشواره های سنگینی را در محل خود نگه می دارد.

اینها پشت گوشواره های فلزی یا لاستیکی قابل لغزش هستند که با محکم کردن قسمت پشت گوشواره های میخی یا پیچی، به تقسیم وزن گوشواره کمک می کنند.

آنها از افتادگی گوشواره ها و آسیب های دیگر به آن جلوگیری می کنند. گاهی اوقات جواهرات ارزان قیمت فقط به جای پشت گوشواره فلزی، از تثبیت کننده گوشواره لاستیکی استفاده می کنند.

 

سخن آخر

هرچند که داشتن یک گوشواره مناسب می تواند زیبایی شما را دو چندان کند اما انتخاب نوع قفل مناسب با توجه به سلیقه شما و باقی موارد نیز می تواند اهمیت زیادی در احساس راحتی شما با گوشواره‌‎ی خودتان داشته باشد.

در این مقاله درباره قفل گوشواره و همچنین انواع مدل‌های قفل آن صحبت کردیم، قفل گوشواره ها و مواد سازنده آن ها باید در تناسب با اندازه، طراحی و نوع گوشواره باشد.

اگر شما نیز قصد خرید گوشواره‌های طلا و جواهر با قفل‌های گوناگون را دارید بهتر است با گالری طلا و جواهرات مدرن گلد بیشتر آشنا شوید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *