تفاوت پلاتین با طلا سفید

پلاتین و طلا سفید | فرق پلاتین و طلا سفید | خرید طلا سفید | ماندگاری پلاتین و طلا سفید | تفاوت قیمت پلاتین و طلا سفید

تفاوت پلاتین با طلا سفید

تفاوت پلاتین با طلا سفید چیست؟ چگونه میتوان این دو را از یکدیگر تشخیص داد؟ کدامیک برای خرید و همینطور سرمایه گذاری مناسب تر هستند؟

از جمله فلزاتی که در سالهای اخیر در صنعت طلاسازی مورد استفاده قرار میگیرند پلاتین و طلا سفید هستند که به خوبی توانسته اند این روزها طرفداران خاصی پیدا کنند.

5 تفاوت پلاتین با طلا سفید

از آنجا که این روزها فلزات گرانبها در میان مردم محبوبیت زیادی پیدا کرده اند، متاسفانه  افراد سودجویی هم پیدا می شوند که  از این بی اطلاعی سوء استفاده کرده و برخی از این فلزات تقلبی را به جای فلزات گرانبهای موجود معرفی و به فروش میرسانند.

پلاتین فلزی گرانبها و باارزش، کمیاب و سنگین‌تر از طلا سفید است که معمولاً به رنگ های سفید یا خاکستری بوده و  خاصیت انعطاف پذیری و مقاومت بسیار بالایی دارد.

همانگونه که در بخش تفاوت طلا زرد با طلا سفید گفتیم طلا سفید، در واقع همان طلای زرد است که با فلزات دیگری ترکیب شده؛ پس در طبیعت و بصورت خام طلای سفید وجود ندارد که بتوان آنرا استخراج کرد، این طلا ساخته دست بشر است.

 

خرید طلا سفید | انگشتر طلا سفید | گوشواره طلا سفید | دستبند طلا سفید | گردنبند طلا سفید | سرویس طلا سفید

1. ساختار و ترکیبات

پلاتین به طور طبیعی از لحاظ وزنی سنگین‌تر و همچنین قویتر است. اما معمولاً برای ساخت طلا و جواهرات در ایران از طلای سفید 18 عیار و در خارج از ایران از طلای سفید 14 عیار استفاده می‌شود. زمانی که طلا با آلیاژهای دیگر مخلوط می‌شود، محصول بدست آمده سخت تر و قوی‌تر از طلای خالص است.

2. چگونگی نگهداری

پلاتین یکی از خالص‌ترین فلزات گران‌بها است که به مرور زمان، مانند طلای سفید شروع به زرد شدن نمی‌کند، اما درخشش ظاهری خود را از دست می‌دهد. اما در مراحل تولید طلای سفید، از ترکیب فلزات سفیدی مانند پالادیوم، نیکل و نقره با طلای زرد 24 عیار استفاده میشود و پس از آلیاژ کردن طلای سفید، آن را آبکاری می‌کنند تا ظاهری زیبا، درخشان‌تر و سفیدتر داشته باشد .طلای سفید بعد از مدتی شروع به تغییر رنگ کرده  و زرد می شود .

3. ماندگاری و دوام

پلاتین محکم ترین و بادوام‌ترین فلز برای جواهرات است، زیرا اگر هر دو فلز پلاتین و طلای سفید را به هر سطحی بمالید، روکش طلای سفید تقریباً دو برابر سریع‌تر از پلاتین از بین می‌رود. پلاتین به دلیل سختی که دارد سنگ‌های قیمتی برای مدت طولانی‌تری بر روی آن باقی میمانند، به همین خاطر اگر یک قطعه جواهر پلاتین از بین رفته باشد، می‌توان آن را بدون زحمت دوباره اصلاح و تعمییر یا تغییر اندازه داد.

4. حساسیت و آلرژی

پلاتین 90 تا 95٪ خالص است و به جرات می‌توان گفت تنها فلز واقعی که ضد آلرژی  است که می‌توانید با خیال راحت آنرا خریداری کنید و هیچگونه حساسیت پوستی برای شما ندارد، برعکس طلا سفید که بدلیل ترکیبات موجود در خود ممکن است باعث ایجاد حساسیت های پوستی و آلرژیک شود.

5. ارزش و قیمت

از قدیم تا به امروز پلاتین به طرز قابل‌ توجهی ارزش و قیمت  بالاتری از طلا سفید دارد زیرا استخراج آن بسیار کمتر و 30 برابر کمیاب تر از طلا می‌باشد. جالب است بدانید که سالانه تنها حدود 80 تن پلاتین در مقایسه با 2700 تن طلا استخراج می‌شود.

همچنین پلاتین از طلا سنگین‌تر و خالص‌تر، و نقطه ذوب پلاتین نیز دو برابر طلا است به همین دلیل آماده سازی و ساخت مصنوعاتی با پلاتین به زمان ، مهارت و دقت بیشتری نیاز دارد.

برای مشاهده حلقه طلا سفید ست میتوانید کلیک کنید.

با توجه به تفاوتهای پلاتین با طلای سفید، آیا پلاتین بهتر نیست؟

پاسخ قاطع ما به این سؤال منفی است.

درست است که پلاتین گرانبهاتر و تقریبا شبیه طلا سفید است اما برتر از طلا نیست و از آنجا که پلاتین با سرعت بیشتری تراشیده می‌شود، پس به نگهداری بیشتری نیز نیاز دارد.

خرید طلای سفید منطقی‌تر از خرید پلاتین است زیرا گزینه‌ای خارق‌العاده برای جواهراتی ظریف مانند حلقه‌های نامزدی می‌باشند، به‌خصوص اگر در زمان خرید هزینه برایتان اهمیت زیاذی داشته باشد.

در کشور ما بخاطر ملاحظات مذهبی آقایان میتوانند به‌جای استفاده از حلقه طلا، از حلقه های پلاتینی استفاده کنند، بانوان نیز اگر علاقمند به این فلز ارزشمند هستند و در خصوص هزینه و نگهداری آن مشکلی ندارند میتوانند از مصنوعات پلاتینی استفاده نمایند.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *