سمبل ماه و ستاره در زیور آلات

سمبل ماه و ستاره در زیور آلات

سمبل ماه و ستاره در زیور آلات

سمبل ماه و ستاره در زیورآلات از نمادهای جذاب و دوست داشتنی است که حس خاص و رمانتیکی به فرد می‌دهد. استفاده ار این نماد در زیورآلات در ایران تاریخچه طولانی دارد. 

علت استفاده از ماه و ستاره در کنار هم معنای زیبایی است که این دو نماد با هم پیدا می‌کنند. در دوره ساسانی ازسمبل ماه و ستاره در تمام سکه‌ها استفاده می شده است. سکه‌هایی  از به جا مانده‌ از آن دوران گویای اهمیت و توجه پادشاهان به سمبل ماه و ستاره در زیورآلات است.

سمبل ماه و ستاره در زیورآلات یکی از محبوبترین و پر طرفدارترین اکسسوری برای بانوان است.

تاریخچه استفاده از سمبل ماه و ستاره در زیورآلات

اولین زیورآلاتی که نقوش ماه و ستاره به صورت برجسته یا حکاکی بر روی آن قرار گرفته، تاج پادشاهان و فرمانروایان ساسانی است. که خود را نماینده اهورا مزدا بر روی زمین می دانستند، از نقوش ماه وستاره بر روی تاج هایشان سود می جستند.

می توان گفت که هلال ماه نقش شده بر روی تاج ها مظهر آناهیتا، ایزد بانوی محبوب دین زرتشتی و نقش ستاره نمادی از تیشتر یکی از ایزدان مهم مذهب ایران باستان می باشد و ماه و ستاره ساسانی در بر گیرنده ی تمامی مفاهیم و نماد هایی مانند باران، گاو، گراز ، عقرب، دایره، زن، نخل، بز کوهی، مثلث، عسل و صلیب می باشد

سومری‌ها نیز از دیگر افرادی بودند که نماد ماه و ستاره در سنگ‌ها و زیورآلات آن‌ها به چشم می‌خورد. ماه در میان آن‌ها به معنای خدای ماه و ستاره به معنای الهه ی عشق،باروری و جنگ است که بیشتر برای احترام به زنان استفاده می‌شده است.

هلال ماه در جواهرات دوران ویکتوریا، نماد معنویت و تکریم الهه ی ماه زنانه به شمار می رفت . در دوران ویکتوریا ، ستاره نماد هدایت روح بود . هلال ماه در دوران ما، سمبل شروع جدید، رابطه نو و ارزو و امید است .

ستاره هم سمبل زنانگی، خوشبختی، جاه طلبی، شهرت و موفقیت است. اگر می خواهید موفقیت کسی را به او تبریک بگویید یا نشان دهید او ستاره زندگی شماست، می توانید زیورالات و جواهرات ستاره را به او هدیه دهید.

سمبل ماه و ستاره در زیورآلات به چه معناست

ماه و ستاره زمانی که در زیورآلات در کنار هم به کار برده می‌شوند، نمای با شکوهی دارند. به طور کل ماه و ستاره حس و انرژی خوبی به ما ‌می‌بخشد. در هر دولتی ماه و ستاره معنا و مفهوم خاص خود را دارد.

  • سمبل ماه

در ایران باستان نماد ماه و ستاره به عنوان نشان ایزد میترا بین پیروان آیین میترایی محسوب می­شده است. این نماد توسط ایلامیان، اشکانیان و ساسانیان هم استفاده می ­شده.

در سمبل و نشان رسمی خاندان شاهی پنتوس، ماه نمادی از اهورامزدا و نیز نماد قهرمانی ایرانی از نسل خدای ماه بوده است. این نماد، بعدها وارد فرهنگ اسلامی شده  و مظهر الوهیت و اقتدار قرار گرفته است.

برخی از هندوها معتقد هستند که ماه سرچشمه آب حیات است.‌ و در ملت بودایی ماه نو نشان از قدرت است.

در یونان باستان، هلال نشانه­‌ی آرتمیس و سلنا بود و در قرون وسطی، او را به منزله‌­ی مریم مقدس می­‌دانستند که بر روی ماه ایستاده است. بعدها در فرهنگ مسیحیت، هلال نماد مریم عذرا بوده است.

در فرهنگ ژاپن ماه و خورشید را زن و مرد می‌دانستند. امپراطور در فرهنگ ژاپن فرزند خورشید و ماه را نماد همسر او تلقی می‌کردند.

در بسیاری از فرهنگ‌ها، ماه نماد پاکی است؛­­ چرا که سرور آب ها ست و بر تمام آبها حکومت می­کند. این تفکر به علت تأثیر ماه بر جزر و مد آب های دریاها و اقیانوس ها بوده است.

هلال ماه در دوران ما، سمبل شروع جدید، رابطه نو و ارزو و امید است .

ماه را می­توان نماد زیبایی و پاکی دانست.

همراه داشتن زیورآلات با سمبل ماه نوعی اقتدار و اعتماد به نفس نیز به شما خواهد داد. جواهری که سمبل ماه و هلال را بر خود حمل کند، گویی نشانه­‌هایی از قدرت های پاک جهان هستی را به شما هدیه می­دهد.

نماد ماه در فرهنگ ایرانی

ادبیات هر ملت، آیینه‌­ی فرهگ آن ملت است. در ادبیات ما، چهره­‌ی معشوقه و زنان و دختران زیبارو را به ماه تشبیه می­‌کرده‌­اند. مثلا خواجوی کرمانی چنین سروده است:

وصف رخ چو ماهش در پرده راست ناید / مطرب بزن نوایی ، ساقی بده شرابی

در ادبیات فارسی، ماه را بسیار به قدح و ساغر و جام شراب پیوند داده­‌اند:

ساقی بیار باده که رمزی بگویمت / از سیر اختران کهن سیر و ماه نو «حافظ»

برای مشاهده نمونه انگشتر طلا ماه و ستاره ظریف اینجا کلیک کنید.

  • سمبل ستاره

ستارگان کاملاً شگفت‌ انگیز هستند، آنها بخش بزرگی از تاریخ و فرهنگ کنونی ما هستند.

آنها به نمادی مقدس و معنوی برای بسیاری از ادیان در سراسر جهان تبدیل شده اند.

در زمان های قدیم، ملوانان برای رسیدن به مقصد از ستارگان از جمله ستاره شمالی استفاده می کردند، بنابراین ستاره ها اغلب با حس راهنمایی همراه هستند.

ستاره ها نمایانگر نهایی خود اتکایی و تدبیر هستند.

ستارگان نمادی از هدایت و محافظت الهی بوده اند.

در دوران ویکتوریا ، ستاره نماد هدایت روح بود .

برخی از فرهنگ‌ها نیز معتقد بودند ستاره‌ ها به معنای خوش شانسی یا چیزی هستند که باید آرزو کرد.

ستاره سمبل امید و شگفتی است، ستاره ها در جواهرات نماد راهنمایی، انگیزه، تشویق و آرزوهای خوب هستند.

ستاره هم سمبل زنانگی، خوشبختی، جاه طلبی، شهرت و موفقیت است.

اگر می خواهید موفقیت کسی را به او تبریک بگویید یا نشان دهید او ستاره زندگی شماست، می توانید زیورآلات و جواهرات ستاره را به او هدیه دهید.

برای مشاهده نمونه گردنبند طلا دوبل ماه و ستاره نگینی اینجا کلیک کنید.

سمبل ماه و ستاره در زیور آلات

ماه نماد پاکی است. معمولا در فرهنگ‌های مختلف نمادی از خدایان آن فرهنگ بوده است. افرادی که از نماد ماه و ستاره در زیورآلات خود استفاده می‌کنند، حس اعتماد به نفس پیدا می‌کنند.

این نماد پاکی و قدرت در اشکال و انواع مختلف در زیورآلات به کار رفته است.

یکی از زیبایی‌های آن، استفاده از ماه و ستاره در کنار یکدیگر است. استفاده به تنهایی از ماه و ستاره به اندازه زمانی که در کنار هم استفاده می‌شوند زیبا نخواهد بود.

ما در آسمان شب هم همیشه ماه و ستاره را در کنار هم دیده‌ایم. به همین خاطر استفاده از آن‌ها در کنار هم بسیار جذاب است.

گردنبند طلا، گوشواره طلا، دستبند طلا، انگشتر طلا و یا آویز ماه و ستاره از ابعاد کوچک تا بزرگ در ویترین طلا فروشی‌ها به چشم می‌‌خورد. ساخت آن‌ها در رنگ سفید و زرد هر سلیقه‌ای را در بر می‌گیرد.

در برخی موارد حتی رنگ ماه و ستاره با یکدیگر متفاوت است. که این امر بر جذابیت و تنوع کار می‌افزاید.

گاهی بر روی آن‌ها نگین‌های ریز و کوچکی قرار می‌دهند که این زیبایی آن‌ها را چندین برابر می‌کند.

برای مشاهده نمونه آویز طلا ماه و گردنبند طلا ستاره اینجا کلیک کنید.

کلام آخر

در این مقاله به معرفی سمبل ماه و ستاره در زیورالات و معنا و منشا هریک پرداختیم، در صورتی که علاقه به خرید طلا با نمادهای متفاوت دارید بهتر است با فروشگاه طلا و جواهرات مدرن گلد آشنا شوید.

در این گالری تنوع بسیار زیادی از طلا و جواهرات با نمادهای گوناگون وجود دارد و افراد با سلیقه های مختلف می‌توانند به خرید از این گالری اقدام کنند.

از دیگر ویژگی های بسیار مثبت این گالری این است که شما می‌توانید از خریدهای اینترنتی به صورت آنلاین بهره‌مند شوید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *