نماد جغد در طلا و جواهرات

نماد جغد در طلا و جواهرات

نماد جغد در طلا و جواهرات

نماد جغد در طلا و جواهرات و در صنعت مد و فشن، نمادی از هوش، دانایی و حقیقت است. اما در بسیاری از فرهنگ‌ها و باورهای عمومی، این پرنده‌ی شب زی را نشانه‌ای از بد یمنی، خبرهای بد و مرگ می‌دانند.

این تضاد معنایی، ممکن است شگفتی‌آور به نظر برسد. چطور می‌تواند یک موجود، هم نماد شر باشد و هم نماد خیر؟ هم نشان خوش‌یمنی باشد و هم نماد بدیمنی و مرگ؟ هم نشان عقل و خرد باشد و هم سمبل حماقت؟

آویز طلا جغد | گردنبند طلا جغد | انگشتر طلا جغد | دستبند طلا جغد | نیم ست جغد

جغد نماد و سمبل چیست؟

بسیاری از افراد به این باور دارند که دنبال کردن جغد، راهی برای رسیدن به خودبینی و درک بهتر واقعیت‌های معنوی است. این راه‌ به شما امکان می‌دهد تا به قلمروهای روحانی و ماورایی سفر کنید و با عناصر معنوی ارتباط برقرار کنید.

جغد به‌عنوان یک پرنده‌ی ابرقدرت، توانایی‌های اسرارآمیزی در خود نهفته دارد و بسیاری از افراد اعتقاد دارند که این پرنده، نماد قدرت و حکمت است.

برخی معانی نمادین که به جغد نسبت داده شده عبارتند از:

  • حقیقت بینی
  • هوشیاری
  • احتیاط
  • حریم خصوصی
  • دانش و یادگیری
  • خرد باستانی
  • قدرت سکوت
  • توجه به جزئیات
  • دیدن تصویر بزرگ تر از مسائل

آویز طلا جغد | گردنبند طلا جغد | انگشتر طلا جغد | دستبند طلا جغد | نیم ست جغد

جغد ارتباط قوی با عنصر هوا دارد و با روحش می توان به آسمان سفر کرد. این پرنده حقایقی را به شما نشان می دهد که احتمالا در حالت معمول از چشم تان پنهان می ماند. در واقع می توان گفت مسائل را به شکلی کاملا جدید و متفاوت نمایان می کند.

نمی توان جغد را فریب داد، به همین دلیل است که این حیوان معنوی به شما گوشزد می کند که با خودتان، صدای درون و بینش خود صادق باشید. این موجود اوهام و اسرار را تحمل نمی کند و به افشا و پاک سازی آن ها می پردازد.

آویز طلا جغد | گردنبند طلا جغد | انگشتر طلا جغد | دستبند طلا جغد | نیم ست جغد

نماد جغد در فرهنگ‌های مختلف

در طول تاریخ و در میان بسیاری از فرهنگ‌ها، جغد جایگاه متضادی همچون شوم و خوش‌یمن یا مخوف و دوست‌داشتنی داشته و دارد. چنین حالت متضادی را در کمتر نمادی در طول تاریخ می‌توان دید.

ایران کنونی: جغد شوم است

در مناطقی از استان گیلان شنیدن صدای جغد نشانی از خبرهای بد است. به همین علت برای دور کردن اتفاقات بد، مردم با شنیدن صدای جغد، یا ایجاد سر و صدا یا پرتاب چوب نیم‌سوخته‌ای به سمت پرنده، سعی می‌کنند که بدیمنی را از خانه‌های خود دور کنند.

ایران باستان: جغد نماد دانایی است

همه این‌ها در حالی است که در ادبیات کهن ما، جغدها به عنوان پرندگانی یاد می‌شدند که به بقیه حیوانات پند و اندرز می‌دهند. بررسی متن‌های باستانی هم نشان می‌دهد که این پرنده در ایران باستان دارای منزلت و جایگاه والایی بوده است. به‌طوری که در اوستا از جغد با نام «اشوزشت» یاد می‌شود. اشوزشت به معنی دوست داشتن و دوستدار صداقت و نماد دورکننده‌ی دیوها و پلیدی­‌هاست.

 روم باستان : الهه آتنا جغد را مقدس می دانست، آتنا بی شک یکی از پیچیده ترین خدایان باستان است که به خصوصیاتی همچون خرد و تدبیر فنون جنگی شهرت پیدا کرده و روح جغد همدم ایده آلی برای این الهه محسوب می شده زیرا اعتقاد بر این است که جغد مظهر هوشیاری می باشد و بر فراز سربازان یا ارتش در حال جنگ به پرواز در می آید.

سلت ها و مصریان جغد را به عنوان پرنده شب، دروازه بان سایر قلمروها به خصوص قلمروی ارواح مردگان می دانستند. در برخی داستان ها گفته شده این پرنده با یک روح همراه بوده و هرگز در سفرش گم نمی شود.

در فرهنگ بومیان آمریکایی جغد نشانه دانش مقدس و راهنمای افرادی است که شروع به مطالعه اسرار می کنند.

به طور کلی جغد نمادی از توانایی حرکت در تاریکی های زندگی می باشد و وضوح، الهامات روحانی و ارتباط قوی را به ارمغان می آورد.

آئین هندو، وقتی الهه‌ی لاکشمی (ایزد‌بانوی توانگری) را سوار بر جغد نشان می‌دهند، نمادی از فساد ثروت و توانگری است. به همین سبب آنها جغد‌ها را نماد حماقت و بداقبالی می‌دانند.

جغد: دستیار جادوگران و نشانه‌ی مرگ

در برخی از فرهنگ‌های جهان نیز به ماورائی بودن جغد باور دارند و به همین دلیل آن را دارای قابلیت پیشگویی می­‌دانند.

جغد در فرهنگ سرخپوستی، سمبلی از خرد، شهود و قدرت پیشگوئی است. اما در اروپای قرون وسطی جغد همیشه همراه و دستیار جادوگران به‌شمار می‌آمده.

در جنوب آفریقا مردم جغدها رو به عنوان پرندگان ساحر و جادوگر می‌شناسند. در اکثر این مناطق دیدن جغدها مردم را به وحشت می‌اندازد. اغلب افراد این منطقه و به‌خصوص کودکان از چشم‌های بزرگ و خیره جغدها می‌ترسند و آن را به شیطان تشبیه می‌کنند.

برخی از طوایف قدیمی آمریکا نیز جغد را شوم می‌دانستند. مردم این طوایف معتقد بودند جغدها به ارواح و اجنه وصل هستند.

اگر جغدی بر بام خانه‌ای بنشیند و صدایش شنیده شود، آن را نشانده‌ی مرگ یکی از اعضای آن خانه می‌دانستند. در این طایفه‌ها از پرها و پوشش جغدها به عنوان طلسم استفاده می‌شده.

سربازان رومی هم جغدها را هشداری برای شکست و صدای آنها را نشانه‌ی مرگ می‌دانستند.

جغد: نشانه‌ی هوش و آگاهی

این در حالی‌ است‌ که در فرهنگ مغرب‌زمین، جغد نشانه‌ی دانائی است. تصویر جغد دانا ریشه در اساطیر یونان دارد. آتنا (ایزد‌بانوی دانایی یونان باستان) معمولاً با جغدی نشسته بر شانه‌اش تصویر می‌شود.

جغد‌ها نماد و نشانه‌هایی از آموختن و تحصیل، هوش و آگاهی و جادو و شگفتی هستند. تصور بر این است که نور و شهودی درونی دارند که به آنها توانایی دیدن در تاریکی‌ها را می‌دهد.

دلیل اینکه جغد‌ها را دانا می‌دانیم شاید چشم‌های درشت آنها باشد، به نظر می‌رسد مستقیم به ما خیره‌ شده‌اند و در افکار عمیقی هستند. ما ارتباط حسی غریزی با چنین رفتاری داریم و ویژگی‌های خودمان را برآنها فرا‌فکنی می‌کنیم.

آویز طلا جغد | گردنبند طلا جغد | انگشتر طلا جغد | دستبند طلا جغد | نیم ست جغد

انواع زیورآلات با نماد جغد

جغدها نوعی پرنده هستند که معمولاً با خرد مرتبط هستند. یکی از دلایل این امر این است که آنها حیوانات شبگرد هستند.  جغد نمادی برای دانش است زیرا چیزی را که اغلب در شب پنهان و به سختی قابل مشاهده است را می‌بینند. علاوه بر این، جغدها چشم‌ها و گوش‌های بزرگی دارند که نماد بینایی و شنوایی تیز و خوب است.

جغدها عاقل و دانا در نظر گرفته می‌شوند زیرا می‌توانند در تاریکی ببینند و چیزهایی را بشنوند که سایر حیوانات نمی‌توانند و همچنین گفتنی است که آنها در استتار نیز بسیار خوب هستند.

در اینجا به برخی از زیورآلات که می‌توان در آنها از نماد جغد استفاده کرد اشاره کرده‌ایم:

گردنبند طلا جغد

گردنبند جغدی شاید محبوب‌ترین نوع جواهرات جغدی باشد. آنها در سبک‌های مختلف، از آویزهای ظریف گرفته تا قطعات پیچیده‌تر که شامل چندین جغد هستند ساخته می‌شوند وجود دارند. شما می‌توانید این گردنبندهای زیبا را با لباس‌ها و استایل‌های مختلف هماهنگ کنید.

حلقه طلا جغد 

حلقه‌های جغد از دیگر گزینه‌های محبوب هستند. آنها می‌توانند نوارهای ساده با طرح جغد یا قطعات پیچیده‌تر با سنگ‌های قیمتی یا تزیینات دیگر باشند. اگر به دنبال هدیه برای یک دوست دانای خود هستید این حلقه‌ها انتخاب خوبی خواهد بود.

گوشواره طلا جغد

گوشواره‌های جغدی در طیف گسترده‌ای از سبک‌ها، از میخ‌های ساده گرفته تا گوشواره‌های آویزان دراماتیک‌تر، موجود هستند. شما می‌توانید با توجه به علایق و سبک پوشش خود یکی از این گوشواره‌های جذاب را استفاده کنید.

دستبند طلا جغد

دستبندهایی با طرح جغد نیز به طور فزاینده‌ای محبوب هستند. این دستبندها می‌توانند دستبندهای زنجیره‌ای ظریف یا النگوهای بزرگتر باشند.

جواهرات جغد راهی عالی برای نشان دادن عشق خود به این موجودات شگفت‌انگیز است و در عین حال با استفاده از این زیورآلات از مفهوم نمادهای غنی آنها نیز بهره می‌برید. چه به دنبال یک جواهر زیبا برای افزودن به مجموعه خود هستید یا به دنبال یک هدیه معنادار برای شخصی خاص می‌باشید، جواهرات جغد مطمئناً از بهترین انتخاب‌ها خواهند بود.

نماد جغد در طلا و جواهرات و فشن

یکی از مواردی که در طراحی جواهر و زیورآلات و صنعت مد و فشن شاهد هستیم، استفاده از جلوه­‌های طبیعت است. یکی از این جلوه‌­ها، طراحی جواهرات با استفاده از طرح پیکر حیوانات و پرندگان است.

از نمونه های طرح حیوانات آویز طلا حیوانات تیفانی و آویز طلا روبی را اینجا مشاهده کنید.

از جمله این پرندگان، می­‌توان به «جغد» اشاره کرد که به دلیل ظاهر فانتزی و پر رمز و راز خود، بسیار مورد توجه عموم قرار دارد.

جواهرات با طرح جغد می توانند مانند یک طلسم شخصی عمل کنند، یک یادآوری برای تجسم ویژگی های مثبتی که این پرنده با آنها ارتباط دارد.

معمولاً جواهرات و زیورآلاتی که طرح جغد دارند، حس شجاعت و محافظت در مقابل خطرها را به دارنده‌­ی آن القا می­‌کنند. پس می‌توانید با خرید طلا و جواهر به شکل جغد این حس را در خود تقویت کنید.

استفاده از جواهرات با طرح جغد، همچنین نمایانگر و سمبل نوعی از عملکرد سرخپوستان در دشت ها و مراتع است،که برای دفع ارواح شیطانی به طور آیینی از پرهای آن، لباس و زیورآلات می ساختند و آن را می پوشیدند.

علاوه بر اینها، جواهرات ساخته شده با طرح جغد بسیار جذاب هستند و چشم های بزرگ آن و ظاهر مختص این پرنده مرموز، برای ساخت جواهرات بسیار مناسب و جالب توجه است.

در گالری مدرن گلد انواع متنوعی از گردنبند طلا جغد، گوشواره طلا جغد و … را می‌توانید بنا به سلیقه خود، در اندازه ،رنگ ،سنگ قیمتی و وزن دلخواه سفارش دهید.

  • گردنبندهای جغدی در دهه 1970 رایج شد و این روند “Hoot Couture” نام گرفت. از آنجایی که دهه 70 در ایالات متحده زمان کاوش های سیاسی و اخلاقی بود، ارزش خرد در آگاهی ملت جا افتاد.
  • استفاده از نماد جغد منبع خوش شانسی، خرد، دانش و انرژی های محافظ است. پرنده شب‌زی به طور گسترده‌ای به عنوان محافظی در فرهنگ هند و اروپایی شناخته می‌شود و در اساطیر یونانی رایج است که الهه آتنا به شکل جغد به تصویر کشیده شده است.
  • به عبارت دقیق تر، پوشیدن انگشتر طلا ، دستبند طلا جغد و یا آویز طلا جغد نمادی از احساسات استفاده کننده نسبت به جغد است.

هیچ جادویی وجود ندارد. نه از شما محافظت می کند و نه از لحاظ عملی به شما عقل می دهد، اما اگر جغد دوست دارید و پوشیدن جواهرات جغد می تواند شما را خوشحال کند، پس چرا آن را نپوشید!

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *