تفاوت طلا و جواهر

تفاوت طلا و جواهر

تفاوت طلا و جواهر

تفاوت طلا و جواهر در چیست؟ اگر حتی یکبار هم این سوال برای شما پیش آمده، تا پایان این بخش همراه ما باشید.

تمام علاقمندان به زیورآلات، بارها دو کلمه طلا و جواهر را در کنار یکدیگر شنیده یا بکار برده اند، بهمین دلیل ما تصور میکنیم که این دو هیچ تفاوتی با هم ندارند اما در حقیقت هر یک تعریف و خصوصیاتی منحصر به خود دارند.

تفاوت طلا و جواهر

از قدیم تا به امروز استفاده از طلا و جواهر در بین مردم بسیار رایج بوده است، البته جواهرات بدلیل استفاده از سنگهای قیمتی مانند کهربا و یاقوت یا فلزات گرانبها بیشتر در بین طبقات مرفه استفاده میشد و مردمان عادی از مهره‌ها و پوست‌ حیوانات برای زینت خود استفاده میکردند.

از همان دوران باستان جواهرات را برای رفع و دفع بلا و جلوگیری از آسیب شیطان استفاده کرده و معتقد بودند که جواهرات قدرت پیشگویی و اثبات بیگناهی دارند، و در این میان الماس همواره محبوب ترین و پر اهمیت ترین جواهرات بود.

طلا و جواهر | فرق طلا با جواهر | انواع طلا و جواهر | بهترین طلا و جواهر | طلا و جواهرات شیک

اگر بخواهیم درباره تفاوت طلا و جواهر با یکدیگر صحبت کنیم، میتوانیم آنها را از 4 فاکتور مورد بررسی قرار دهیم:

1. تعریف طلا و جواهر 

اولین تفاوت در تعریف این دو میباشد که “طلا” عبارت است از کلیه مصنوعاتی که تماماً از فلز و آلیاژهای طلا ساخته شده اند، و “جواهر” در واقع طلایی است که در طراحی و ساخت آن حتماً از سنگ‌های قیمتی نظیر الماس و زمرد و یاقوت کبود و یاقوت قرمز، و یا سنگهای نیمه‌قیمتی مانند آمیتیس و سیترین و توپاز و … یا نگین‌های اتمی استفاده میشود.

در اغلب جواهرات وزن سنگ‌های موجود بیشتر از وزن طلای بکار رفته در آن است؛ بدین ترتیب اگر سنگ های بکار رفته در جواهرات اتمی باشند، به آنها جواهرات اتمی و اگر سنگ اصل باشند جواهرات اصل میگویند.

به زبان ساده تر وجود سنگ‌ها یا نگین‌ها تفاوت اصلی طلا و جواهر از یکدیگر است.

2. خرید و فروش طلا و جواهر 

با توجه به توضیحات بالا طلا و جواهر تفاوت قیمتی بسیاری نیز با یکدیگر دارند، پس نحوه خرید و فروش آنها نیز با یکدیگر کاملا متفاوت ات.

در زمان خرید طلا شما قیمت روز هر گرم طلا را باضافه اجرت ساخت و سود فروشنده پرداخت میکنید اما در زمان خرید جواهر شما  قیمت روز هر گرم طلا را باضافه اجرت ساخت جواهر که شامل ارزش سنگهای موجود در آن و اجرت ساخت پایه جواهر و مخراجی و دیگر هزینه ها را همراه با سود فروشنده پرداخت مینمایید.

سود فروشنده در زمان خرید طلا عموماً ۷ تا ۸ درصد و در زمان خرید جواهر عموماً ۱۵ تا ۲۰ درصد میباشد.

در زمان فروش طلا هزینه ساخت و سود فروشنده کم شده و طلای شما به قیمت روز خریداری میشود، در زمان فروش جواهر نیز به همین ترتیب است فقط افزایش یا کاهش قیمت جواهر با قیمت آن در زمان خرید مقایسه، و مابه‌التفاوت محاسبه شده و به شما پرداخت میگردد.

طلا و جواهر | فرق طلا با جواهر | انواع طلا و جواهر | بهترین طلا و جواهر | طلا و جواهرات شیک

3. اجرت ساخت طلا و جواهر 

دستمزد ساخت طلا و جواهر بر مبنای نوع طرح هر یک از آنها تعیین میشود.

طلاهایی که با ماشین و در تیراژ بالا تولید می شوند مزد ساختشان کمتر و پایین تر از آن دسته از طلاهایی است که بصورت دستی و در تعداد کمتر ساخته میشوند.

البته نوع پیچیدگی طرح و نحوه قرار دادن سنگها بر میزان هزینه اجرت تاثیرگذار است و اینگونه نیست که تمام طلاهای ساخته شده توسط ماشین ها کم اجرت باشند.

4. تفاوت طلا و جواهر در سرمایه گذاری

خرید طلا یا جواهر امری کاملا سلیقه‌ای و شخصی است: عده ای علاقمند به طلاهای ساده هستند و عده ای علاقمند به طلاهای طرح دار، و عده دیگری نیز معتقدند که طلا بدون نگین یا سنگ هیچ جلوه ای ندارد و بنابراین انتخاب آنها جواهر است.

با توجه به صحبت های قبل در خصوص نحوه خرید و فروش باید بگوییم که خرید طلا نسبت به خرید جواهر بسیار به صرفه‌تر است زیرا در زمان فروش، مجبور به کم کردن قیمت سنگهای آن نمیشوید و بنابراین کمتر ضرر میکنید. پس برای سرمایه گذاری خرید طلا بسیار مناسب تر است.

طلا و جواهر | فرق طلا با جواهر | انواع طلا و جواهر | بهترین طلا و جواهر | طلا و جواهرات شیک

 

امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد، ما را با نظرات و پیشنهادات خود در بهبود بخش مجله خبری یاری کنید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *