معرفی قفل های طلا و جواهرات

معرفی قفل های طلا و جواهرات

معرفی قفل های طلا و جواهرات

در این مطلب با معرفی قفل های طلا و جواهرات به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید در هنگام خرید زیورآلات طلا بهترین هزینه را در میان گزینه های خود انتخاب نمایید.

به طور کلی قفل های بسیار زیادی برای زیورآلات وجود دارد که هر کدام از آن‌ها از مزایا و معایب زیادی برخوردار هستند.

معرفی قفل های طلا و جواهرات

قفل های طلا و جواهرات تنها اجزای کاربردی در محافظت از دو انتهای یک قطعه ی جواهر نیستند،
گرچه برخی از این قفل ها تنها نقش حفاظتی داشته و با ظاهری منسجم از بیش از حد سنگین شدن جواهر جلوگیری می کند.
انواعی از قفل ها نیز وجود دارند که ساختاری متفاوت تر داشته و در طراحی کلی جواهر نقشی جدی ایفا می کنند.
ساختار بعضی از این قفل ها به گونه ای است که در باز و بسته کردن بسیار دشوار هستند و باید حتما با کمک فرد دیگری انجام گیرد.

بسیاری از افراد در انتخاب زیورآلات مدنظر خود با قفل های مختلفی رو به رو می شوند که در ادامه تمام قفل‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

1- قفل حلقه و محور یا T

این قفل از دو قسمت غیر همسان تشکیل شده است. یک سمت این قفل حلقه ای توخالی اغلب به شکل دایره و بخش دیگر شکلی همانند “T” دارد. قفل حلقه و محور اغلب برای زیورآلات با وزن بالا استفاده می شود.

برای باز و بسته کردن این قفل لازم است تا زائده ی میله ای شکل را عمود بر سطح حلقه وارد کرده و سپس به حالت افقی درآورید. قسمت Tشکل داخل حلقه قرار میگیرد و قفل را محکم می کند.

معمولاً برای زیورآلات سنگین تر و زنانه مناسب است. این قفل در اندازه های مختلف ساخته می شود و به دلیل زیبایی منحصر به فرد آن میتوان آن را هم به تنهایی و هم با آویز به کار برد.

2-  قفل آهن ربایی یا مغناطیسی

همانطور که از اسم این قفل پیداست از دو جزء آهنربایی تشکیل شده است و به سبب ربایش هر جزء توسط سمت مقابل دو قسمت بر روی هم قرار گرفته و اغلب زائده های مانع از لغزش آنها بر روی یکدیگر شده و دو جزء را بر روی هم ثابت نگه می دارد.

قفل مغناطیسی می تواند به چیزهایی که با دست شما برخورد می کند گیر کند و باز شود. این قفل هرچه سبکتر باشد محکم تر است.

از مزایای قفل آهنربایی این است که در صورت نداشتن مهارت در بستن قفل، این نوع قفل آهنربایی سریع و به آسانی بسته می شود.

معایب قفل های آهنربایی این است که با گذشت زمان، خاصیت آهنربایی آن ضعیف می شود؛ بنابراین باید بسیار مواظب این موضوع باشید.

همچنین دو قسمت قفل آهنربایی در صورت کشیده شدن می توانند از هم جدا شوند. پس باید به شدت مواظب فشار یا کشیدگی هایی که برای زیورآلات دارای قفل آهنربایی به وجود می آید، باشید.

3-  قفل قلابی یا لنگری ( قفل S )

قفل قلابی که به آن قفل لنگری یا قفل S گفته می شود، ظاهری شبیه به حرف انگلیسی S دارد که در یک حلقه وارد شده و قفل می شود.

ساختار این قفل به گونه ای است که یک قسمت به شکل حرف S و قسمت دیگر مانند عدد 8 است که قسمت S مانند در عدد 8 گیر کرده و قفل می شود.

مزایا: این قفل بسیار شیک و معمولی برای گردنبند مروارید عالی است. قلاب اضافه شده، قطعه را ایمن نگه می دارد.

معایب: قفل قلابی می تواند در طول زمان پیچ بخورد، اما مشکل چندانی ایجاد نمی کند. طراحی شیک تر می تواند با هزینه اضافی همراه باشد.

4- قفل جعبه ای یا کوبایی

از قفل جعبه ای یا کوبایی بیشتر در ساخت زیورآلات خاص و گران قیمت استفاده می شود و جزو انواع قفل زنجیر طلا محسوب می شود.

قفل کوبایی دارای یک تیغه و یک جعبه است که قسمت تیغه وارد جعبه می شود و دارای دکمه ای است که برای بازکردن قفل باید آن را فشار داده و سپس قفل باز می شود.

به دلیل امنیت و استحکام بالای آن، اعتماد بیشتری به آن می شود. قفل جعبه ای نسبت به سایر قفل ها پهن تر است.

برای امنیت بیشتر و جلوگیری از باز شدن زنجیر، برخی از قفل های جعبه ای دارای بست های ایمنی و جانبی نیز هستند که غالباً به شکل عدد 8 انگلیسی می باشند.

از مزایا قفل کوبایی یا جعبه ای می توان به بست های ایمنی و اضافه شده آن که زنجیر را ایمن تر و محکم تر می کند، اشاره کرد. معمولا قفل کوبایی به زنجیر جوش می خورد و به سادگی خراب یا جدا نمی شوند.

از بزرگترین معایب قفل جعبه ای یا قفل کوبایی این است که اولا بسیار کمیاب و گران قیمت تر از سایر قفل ها است. دوما با توجه به سایز نسبتا بزرگ آن، برای زنجیرهای ضخیم و سنگین تر پیشنهاد می شود.

همچنین این نوع قفل ها می تواند به مرور زمان در استفاده زیاد، ساییده شده و به آسانی باز شوند.

5- قفل خرچنگی یا طوطی

ظاهر این قفل به گونه ای است که شما با دیدن قفل خرچنگی به یاد پنجه خرچنگ می افتید، چون مانند خرچنگ خاصیت ارتجاعی دارد و به علت خاصیت فنری بودن آن دوباره سریعاً به حالت بسته در می آید.

همچنین به دلیل شباهت قفل خرچنگی به پنجه طوطی، در ایران به آن قفل طوطی هم گفته می شود.

از مزایا قفل خرچنگی در مقایسه با سایر قفل ها، می توان به باز و بسته شدن راحت تر آن اشاره کرد.

همچنین قفل مدل خرچنگ، هنگام استفاده زیاد و دائمی از آن، خیلی دیرتر از سایر قفل ها ممکن است خراب شود و با خیال راحت تری می توانید از آن در مهمانی ها استفاده کنید.

یکی از مهمترین معایب قفل خرچنگی، باز و بسته کردن نسبتا سخت این نوع قفل است و در باز و بسته کردن این قفل، اگر آدم صبور و با دقتی نباشید ممکن است به مشکل بخورید.

برای باز و بسته کردن قفل طوطی معمولاً باید از شخص دیگری کمک گرفت.

برای مشاهده نمونه ای قفل خرچنگی دستبند طلا نگین برلیان اینجا کلیک کنید.

قفل T گردنبند طلا | قفل خرچنگی دستبند طلا | قفل آهن ربایی گوشواره طلا | قفل مغناطیسی گردنبند طلا | قفل دستبند طلا

6- قفل حلقه فنری یا حلقه بهاری

قفل حلقه فنری که در انگلیسی به آن spring ring یا حلقه بهاری گفته می شود، دقیقاً مانند قفل خرچنگی می باشد اما با این تفاوت که مدل آن دایره ای است.

قفل حلقه بهاری معمولاً با حلقه هایی درشت که به صورت فنری باز و بسته می شود، به بدنه زنجیر و دستبندها اتصال پیدا می کند.

قفل حلقه فنری بیشتر در زنجیرهای با وزن سبک تر و شکیل تر استفاده می شود و بهتر است که نوع آویز انتخابی برای این مدل زنجیر نیز سبک باشد.

از بزرگترین مزایای این قفل آن است که حلقه فنری آن تقریباً قیمت زیادی ندارد و برای زنجیر های سبک، امنیت و استحکام بیشتری نسبت به سایر قفل ها دارد

از معایب استفاده از قفل حلقه فنری به گیره فنری خیلی کوچک آن می توان اشاره کرد که می توانند به سختی باز و بسته شود.

همچنین به دلیل اتصال قفل حلقه فنری به خود زنجیر می تواند باعث سایش و در نهایت شکستن و خارج شدن قطعه کشویی از مسیر خود شود.

برای مشاهده نمونه ای قفل فنری دستبند طلا مهره ای قلب ظریف اینجا کلیک کنید.

8- قفل زنجیر توپی

این نوع قفل مخصوص زنجیرهایی میباشد که از به هم پیوستن کره های فلزی کوچک تشکیل شده و به اصلاح زنجیر توپی نام دارد.

برای بستن این نوع قفل توپی انتهایی زنجیر را در میانه ی قفل که دارای فرو رفتگی است قرار داده و با هدایت توپک در جهت چپ یا راست و داخل قسمت باریکتر، قفل محکم می شود. استفاده از این نوع قفل در دستبند های ظریف مرسوم است.

مزایا: این قفل به صورت خاص، تنها برای زنجیر های توپی ظریف به هم پیوسته مناسب است و برای اینگونه زنجیر ها بسیار محکم و مطمئن عمل می کند.
معایب: از نظر موارد کاربردی بسیار محدود است و البته ظریف. ظرافت این قفل در کشش های ناگهانی، درصد احتمال پارگی را افزایش می دهد.

9- قفل چرخان

قفل چرخان یکی از انواع قفل زنجیر طلا است و به قفلی گفته می شود که از دو بخش مجزا یعنی یک میله با برجستگی هایی بر روی خود و یک لوله توخالی تشکیل شده است.

با قرار دادن و فشار دادن میله به درون بخش لوله ای، قفل می شود. قفل چرخان بیشتر در دستبندهای النگویی استفاده می شود و نسبتا کمیاب است.

اکثر زیورآلاتی که قفل چرخان دارند، دارای یک لولای ظریف نیز هستند تا با باز شدن دو سمت قفل چرخان، بخش های قفل از هم جدا شوند در غیر این صورت دارای زائده ای جهت داخل کشیدن بخش میله ای و باز شدن قفل می باشند.

قفل T گردنبند طلا | قفل خرچنگی دستبند طلا | قفل آهن ربایی گوشواره طلا | قفل مغناطیسی گردنبند طلا | قفل دستبند طلا

10- قفل تاشو یا کتابی ( آسانسوری )

قفل تاشو از یک بخش قفل و یک بخش حلقه تشکیل می شود. بخش قفلی دارای دو نیمه است که توسط لولای ظریفی به هم متصل شده اند.

با قرار گرفتن بخش حلقه ای در میان دو نیمه ی قفل و فشار دادن آن،گیره  بسته شده و قفل محکم میشود.

قفلی با ظاهر بسیار شکیل و شیک است که به خاطر همین ظاهر زیبای خود در ساخت بسیاری از دستبندهای طلا و زنجیر های ظریف یا ضخیم و طرح طلا به کار می رود.

علاوه بر این قفل تاشو به راحتی باز نمی شود و از این بابت خیالتان راحت است چون امنیت بالایی دارد.

یکی از مزایا بسیار خوب قفل آسانسوری تغییر سایز آسان این قفل می‌باشد که همین امر باعث شده تا این زیورآلات یکی از بهترین گزینه‌ها برای هدیه دادن باشند.

توجه داشته باشید که این قفل از معایبی نیز برخوردار است. مهم ترین ان خراب شدن آن در کوتاه مدت است.

برای مشاهده نمونه قفل تاشو دستبند طلا تنیسی زمرد و برلیان اینجا کلیک کنید.

11- قفل مهره ای یا قفل بافت

قفل مهره ای یا قفل بافت نوعی قفل است که در تهیه این نوع قفل به جای فلز از رشته نخ های با دوام و محکم استفاده می شود که به دستبند شما ظاهری شکیل و زیبا می دهد.

برای تهیه قفل مهره ای، باید بافتی از این نخ ها تهیه شده و برای اینکه دستبند متناسب با اندازه دست شما باشد، دو رشته نخ در انتهای بافت، باقی بگذارید.

به راحتی می توانید با این دو رشته نخ، اندازه دستبند را برای دور مچ خود تنظیم کنید.

قفل مهره ای همانطور که از نامش پیداست بیشتر در درست کردن دستبندهای دارای مهره چوبی و سنگی اسپرت استفاده می شود.

نکات قابل اهمیت در انتخاب انواع قفل طلا و جواهرات

برای خرید طلا و جواهرات همانطور که گفته شد باید توجه بسیار زیادی به قفل آن‌ها داشته باشید. در ادامه چند مورد از نکات قابل اهمیت در مورد انواع قفل‌ها برای شما شرح داده ایم:

  • تا جای ممکن از خرید قفل های غیر ایمن و فانتزی اجتناب کنید.
  • راحتی قفل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
  • قبل از خرید طلای مورد نظر خود حتما در مورد قفل‌های آن اطلاعات کافی بدست بیاورید.
  • توجه به میزان خرابی قفل زیورآلات طلا
  • اندازه مناسب قفل نسبت به زیورآلات

سخن آخر

حالا که با انواع قفل رایج در ساخت گردنبند طلا، دستبند طلا و پابند طلا آشنا شدید می توانید با استفاده از این اطلاعات به هنگام خرید دستبند طلا، گردنبندطلا و پابند طلا استفاده کنید و زیورآلاتی با قفل ایمن و مناسب با شرایط خود انتخاب کنید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *